donderdag 31 december 2015

De eerste grove indeling is klaar

Na een aantal dagen handleidingen te hebben doorbladerd is hier de eerste en zeer ruwe versie van de leerlijn metend rekenen. Deze werd ingedeeld volgens een aantal onderverdelingen/items binnen metend rekenen.

De grote lijnen zijn:


  1. geldwaarde
  2. gewicht
  3. hoekgrootte
  4. inhoud
  5. lengte
  6. omtrek
  7. oppervlakte
  8. snelheid
  9. temperatuur
  10. tijd
  11. schaal

Geldwaarde


  • kennismaking met de begrippen biljet, munt, … + wat is geld ?
  • kennismaking met de biljetten (5,10,20) en de munten (0.01 , 0.02 , 0.05 , 0.10 , 0.20 , 1 , 2)
  • betalen met munten en biljetten
  • teruggeven (handleiding p 115)
  • kennismaking met de biljetten (50,100) en de munt (50 c)
  • betalen met munten en biljetten (alles m.u.v. €200 en €500)
  • teruggeven met munten en biljetten (alles m.u.v. €200 en €500)
  • begrippen zoals duur,duurder,goedkoop,goedkoper,duurst, goedkoopst
  • invoeren van het symbool voor euro (€) en cent (c.)
  • de tiendelige verhoudingstabel van geldwaarden kunnen gebruiken om bedragen in te vullen
  • de tiendelige verhoudingstabel van geldwaarden kunnen gebruiken om herleidingen te doen

Gewicht

  • realia kwalitatief vergelijken naar gewicht
  • realia vergelijken naar gewicht volgens conservatieprincipe
  • gewicht van realia meten met natuurlijke maateenheden
  • het kilogram als conventionele maateenheid
  • wegen met een kilogram
  • een halve kilogram en de verhouding tot 1 kg
  • 100 gram en de verhouding tot 1 kg en een halve kg
  • een bepaald gewicht schatten en dan controleren of je goed zat.
  • een gepaste maateenheid kunnen kiezen bij bepaalde metingen van gewicht
  • gewichten in eenzelfde maateenheid rangschikken(+ gebruik symbolen <, > en =)
  • zelf een referentiemaat van exact 1 kg kunnen uitmeten
  • gewichten in eenzelfde verschillende maateenheid rangschikken(+ gebruik symbolen <, > en =)
  • introductie van een GRAM in aanvulling bij het KILOGRAM
  • soortelijk gewicht (eerste kennismaking, gewoon aantonen dat gewicht niet enkel door volume bepaald wordt)
  • maatgetallen, maateenheden en verhoudingen
  • de tiendelige verhoudingstabel van gewichten kunnen gebruiken om gewichten in te vullen.
  • de tiendelige verhoudingstabel van gewichten kunnen gebruiken om herleidingen te doen.
  • in de verhoudingstabel aanvullen tot …
  • puntoefeningen met gewichten
  • introductie van een TON
  • introductie tot soortelijk gewicht

Hoekgrootte

  • rechte, stompe en scherpe hoek ontdekken met geodriehoek of ander voorwerp
  • hoeken qua grootte met elkaar vergelijken op zicht (groter, kleiner, even groot/klein)
  • introductie van de rechte hoek=90° en hoe groot 1° is
  • hoe een geodriehoek gebruiken om een hoek te meten ?
  • hoe een geodriehoek gebruiken om een hoek te construeren ?

Inhoud

  • realia kwalitatief vergelijken naar inhoud
  • realia vergelijken naar inhoud volgens conservatieprincipe
  • inhoud van realia meten met natuurlijke maateenheden
  • de liter als conventionele maateenheid
  • meten met de liter
  • de centiliter
  • de deciliter
  • een bepaalde inhoud schattend gieten en dan controleren of je goed zat.
  • een gepaste maateenheid kunnen kiezen bij bepaalde metingen van inhoud
  • inhouden in eenzelfde maateenheid rangschikken(+ gebruik symbolen <, > en =)
  • een doorzichtig vat van bv 5 liter zelf ijken per liter, deciliter, centiliter
  • inhouden in verschillende maateenheid rangschikken(+ gebruik symbolen <, > en =)
  • maatgetallen, maateenheden en verhoudingen
  • de tiendelige verhoudingstabel van inhoudsmaten kunnen gebruiken om inhouden in te vullen
  • de tiendelige verhoudingstabel van inhoudsmaten gebruiken om herleidingen te doen.
  • de milliliter
  • in de verhoudingstabel aanvullen tot …
  • puntoefeningen met inhouden
  • introductie van de kubieke meter
  • introductie van de kubieke decimeter + de verhoudingen
  • introductie van de kubieke centimeter + de verhoudingen
  • volume van een ruimtefiguur uitdrukken in blokjes
  • introductie van de kubieke millimeter
  • het volume van een balk berekenen
  • het volume van een kubus berekenen
  • het volume van een cilinder berekenen
  • het volume van grillige vormen bij benadering bepalen

Lengte/afstand

  • lengtes van realia meten met natuurlijke maateenheden
  • de meter als conventionele maateenheid
  • meten met de meter
  • de centimeter
  • de decimeter
  • een bepaalde lengte schattend tekenen en dan controleren of je goed zat.
  • een gepaste maateenheid kunnen kiezen bij bepaalde metingen van lengte
  • lengtes in eenzelfde maateenheid rangschikken (+ gebruik symbolen <, > en =)
  • een touw van bv 7 meter zelf ijken met een meter, decimeter, centimeter
  • lengtes in verschillende maateenheid rangschikken (+ gebruik symbolen <, > en =)
  • introductie van de kilometer
  • introductie van de millimeter
  • maatgetallen, maateenheden en verhoudingen
  • de tiendelige verhoudingstabel van lengtematen kunnen gebruiken om lengtes in te vullen.
  • de tiendelige verhoudingstabel van lengtematen kunnen gebruiken om herleidingen te doen.
  • lengtes tot op 1 mm nauwkeurig kunnen meten.
  • een lijnstuk met een gegeven lengte correct kunnen construeren
  • de lengte van een gebroken lijn kunnen correct meten.
  • in de verhoudingstabel aanvullen tot …
  • puntoefeningen met lengtes
  • de decameter en hectometer

Lengte/oppervlakte

  • De begrippen groot/klein , lang/kort, dik/dun , smal/breed
  • Realia kwalitatief vergelijke naar lengte/oppervlakte
  • Realia vergelijken naar lengte volgens conservatieprincipe

Omtrek

  • aanbieden wat een omtrek is en hoe je het meet.
  • de omtrek van een grillige figuur bij benadering kunnen schatten/meten
  • de waarde van pi + introductie tot omtrek van een cirkel

Oppervlakte

  • kennismaking met het begrip oppervlakte
  • oppervlaktes vergelijken door figuren op elkaar te leggen.
  • oppervlaktes berekenen door in mosaiek vol te leggen met gekende maateenheid
  • oppervlakte kunnen meten met een doorzichtig rooster (x hokjes)
  • kunnen tot inzicht komen dat verschillende figuren gelijke opp. kunnen hebben
  • de oppervlakte van een rechthoek berekenen (eerst door vierkantjes te leggen, dan doorzichtig rooster, dan tekenen)
  • de oppervlakte van onregelmatige figuren bij benadering kunnen bepalen (met rooster)
  • introductie tot de vierkante meter
  • introductie tot de vierkante decimeter + de verhouding tot 1 m²
  • met opervlaktes kunnen werken in de verhoudingstabel
  • introductie tot de vierkante centimeter + de verhoudingen
  • introductie tot de vierkante kilometer + de verhoudingen
  • de oppervlakteformule voor de opp van een rechthoek
  • de oppervlakteformule voor de opp van een vierkant
  • de oppervlakteformule voor de opp van een parallellogram
  • de oppervlakteformule voor de opp van een driehoek
  • de oppervlakteformules voor de opp van een ruit
  • introductie tot de vierkante millimeter + de verhoudingen
  • introductie tot de landmaten
  • zinvolle omzettingen kunnen maken tussen landmaten en oppervlaktematen
  • de oppervlakte van een kubus kunnen vaststellen door ontvouwen
  • de oppervlakte van een balk kunnen vaststellen door ontvouwen
  • de oppervlakte van een cilinder kunnen vaststellen door ontvouwen
  • de oppervlakte van de cirkel/schijf
  • de oppervlakte van een trapezium
  • de oppervlakte van grillige figuren bij benadering berekenen
  • figuren omstructureren tot gekende figuren om de oppervlakte  te berekenen
  • oppervlakte van een balk correct berekenen
  • oppervlakte van een kubus correct berekenen
  • oppervlakte van een cilinder correct berekenen
  • oppervlakte van enkele grillige (doch vrij regelmatige) ruimtefiguren

Snelheid

  • introductie van snelheid in kilometer per uur.
  • verschillende snelheden kunnen associĆ«ren met realistische situaties./ bv 5km/u=wandelen, 120=auto,…
  • verschillende snelheidsmeters kunnen aflezen en interpreteren.
  • introductie tot een gemiddelde snelheid
  • zelf de gemiddelde snelheid kunnen berekenen
  • het verschil tussen km/u en m/s

Temperatuur

  • introductie temperatuur (begrippen warm,koud,warmer,kouder, stijgende, dalende …..)
  • negatieve temperaturen (informeren dat temperaturen beneden 0 bestaan en met - worden aangegeven)
  • thermometers aflezen en zelf inkleuren tot op 1 graad
  • kennismaking met een curve (gebaseerd op weektemperaturen)
  • invoeren van het symbool voor temperatuur (°c)
  • temperatuurverschillen berekenen bij thermometers boven en onder 0
  • temperaturen aflezen uit een curve
  • weten wat het vriespunt is van water en ook het kookpunt
  • een gemiddelde temperatuur kunnen berekenen
  • een tabel met min max temperatuur kunnen interpreteren

Tijd

  • de dagen van de week (weekkalender)
  • de begrippen gisteren, vandaag, morgen
  • enkele oefeningen op kalender (max 7 dagen  sprongen, zie hndl 397/398)
  • kloklezen het uur (klok lezen) + voorstelling van HET UUR
  • kloklezen het uur (klok zelf instellen)
  • praktische oefeningen met de klok (hoe laat was het uur geleden enz… zie hndl blz580)
  • praktische oefeningen op een weekkalender (hndl p 602)
  • kloklezen het half uur (klok lezen) + voorstelling van HET HALF UUR
  • kloklezen het half uur (klok zelf instellen)
  • de maandkalender
  • tijdsduur op een daglijn(schema) aanduiden en aanzet tot 24 uren in een dag,
  • uitbreiding van kloklezen tot 24-uurs notatie
  • de maanden in een jaar
  • de maandkalender + oefeningen op maandkalender
  • de jaarkalender + oefeningen op jaarkalender
  • kloklezen het kwartier. Kwart over, kwart voor, …
  • klok zelf instellen tot op het kwartier.
  • tijdsduur berekenen tussen 2 tijdstippen tot op het kwartier,
  • kloklezen tot op 5 minuten
  • klok zelf instellen tot op 5 minuten
  • tijdsduur berekenen tussen 2 tijdstippen tot op 5 minuten
  • het aantal dagen in een maand + het schrikkeljaar
  • kloklezen tot op 1 minuut
  • klok zelf instellen tot op 1 minuut
  • tijdsduur berekenen tussen 2 tijdstippen tot op 1 minuut.
  • 1u = 60 min = 4 kwartier, 1 kwartier=15 min, …
  • tijdsaanduidingen uit de 12-uren-schaal omzetten naar 24-uren en omgekeerd
  • Het tijdstip aflezen van een digitale klok
  • de afkortingen "u." , "min." en "sec."
  • een analoge klok omzetten naar digitaal en omgekeerd.
  • een tijdsverloop/tijdsduur kunnen bepalen binnen eenzelfde uur.
  • tijdsduur kunnen berekenen in dagen, weken, maanden of jaren
  • binnen een weekkalender een tijdsduur kleuren als een dag opgedeeld is in hokjes van 15min (hndl p198)
  • de seconde als 1/60 van een minuut
  • de seconde in kloklezen (uur aflezen)
  • de seconde in kloklezen (klok instellen)
  • een tijdsverschil in seconden kunnen berekenen
  • een datum kunnen noteren op verschillende manieren
  • de begrippen jaar, schrikkeljaar,eeuw,trimester,kwartaal, semester,…

Schaal

  • introductie tot het begrip schaal (momenteel enkel verkleinende schaal)
  • introductie tot de breukschaal + verhoudingsschaal (zeer soortgelijk)
  • introductie tot de lijnschaal
  • introductie tot de metrieke schaal (bv 1cm = 10m) notatie
  • de schaal 1/1 en de vergrotende schalen


Dit is dus de voorlopige basislijst. Nu volgt een 2de ronde waarbij opnieuw handleidingen en werkboeken volledig worden doorgenomen, maar deze keer worden de onderdelen afzonderlijk overlopen. Dus bijvoorbeeld eerst alles wat te maken heeft met LENGTE. Op die manier moet er gebaseerd op de items hierboven en de oefeningen uit werkboeken een definitieve lijst komen, waarvan elk lijntje 1 titel/item zal bevatten dat dan concreet uitgewerkt wordt als instructiefilm

2 opmerkingen:

  1. hallo mag ik vragen waarom er niet vertrokken wordt vanuit de eindtermen/ontwikkelingsdoelen(BO)?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja hoor. Eindtermen zijn minimumdoelen en ontwikkelingsdoelen worden vooral nagestreefd in de kleuterschool en het buitengewoon onderwijs. Het zijn waardevolle instrumenten, maar er werd bewust gekozen om niet vanuit deze instrumenten te beginnen maar vanuit concrete situaties. Ik ben zo goed als 100% zeker dat elk lijntje hierboven wel ergens in de ontwikkelingsdoelen zal passen, maar deze lijst is veel gedetailleerder. Het is in feite gewoon een keuze, meer niet. Bovendien is het de bedoeling dat het systeem zowel in Belgiƫ als in Nederland bruikbaar zal zijn.

      Verwijderen